Een onterechte recensie: Wat nu?

Een negatieve recensie krijgen op een website of blog is voor een bedrijf nooit prettig. Zeker als er sprake is van smaad of laster en de reputatie van een product of goede naam wordt aangetast. Daarom is het goed om te weten welke juridische stappen er mogelijk zijn bij een onterechte recensie.

Een recensie schrijven valt onder de vrijheid van meningsuiting. Klanten hebben dus het recht om te vertellen wat zij van vinden een product dat zij bij een bedrijf hebben gekocht. Een negatieve recensie is in veel gevallen een signaal dat een klant niet tevreden is. De ondernemer doet er dan ook goed aan om te proberen dit probleem op te lossen.

 

Waarheid

Aan het schrijven van recensies kunnen wel grenzen worden gesteld. Een eerste grens is dat recensies op waarheid gebaseerd moeten zijn. Een klant die aangeeft dat hij grof is behandeld, hoeft dat niet te bewijzen. Het kan zijn dat hij het gedrag van het personeel als grof heeft ervaren. Maar als de klant in zijn recensie aangeeft dat medewerkers hem hebben uitgescholden, dan moet hij daarvoor ook bewijzen kunnen overleggen. Wij van HERAKLES-Juristen  kunnen u helpen om degene die de recensie heeft geplaatst aan te schrijven dan wel het beheer van het medium waarop de recensie is geplaatst.

 

Onnodig grof en grievend

In sommige gevallen is het lastig om onderscheid te maken tussen de belevingswereld van klanten en feitelijke onjuistheden. In zo’n geval is het verstandig om de recensie door een professional te laten toetsen. Een tweede grens is dat recensies niet onnodig grof of grievend mogen zijn. Daarbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan doodsbedreigingen, ernstige beschuldigingen of verwijzingen naar bepaalde extreme politieke stromingen.

 

 

Natuurlijk kunt u ook gebruik maken van het vergeetrecht op het world wide web.   Uw gegevens worden in dat geval verwijderd uit de zoekmachines en sites op het internet. Wij zijn u hier behulpzaam bij